Home page link.
Svenska Engelska

Blogg

Hjälp med nyhetsbrev och CRM? Låt våra experter hjälpa dig!

Spoons Stina Gyldberg slår ett slag för nyhetsbrev - en bra inbound marketing-kanal.

Därför är nyhetsbrev hetare än någonsin

Tycker du att nyhetsbrev är mossiga och inte längre behövs inom marknadsföring? Tänk igen! Det kurerade och bra designade nyhetsbrevet är hetare än någonsin. Spoons content manager Stina Gyldberg delar här med sig av sina bästa råd om hur du väcker liv i dina nyhetsbrev.

Publicerad

8 augusti 2023

Ibland när jag snackar med yngre kollegor om min kärlek till nyhetsbrev tittar de på mig som att jag är från stenåldern. Men faktum är att nyhetsbrev är hetare än någonsin. I USA har många journalister sagt upp sig för att starta sina egna nyhetsbrev och när HubSpot, Litmus, Rock Content och Wistia frågade marknadsförare (2022) om vilket medium som gav mest effekt hamnade nyhetsbrev högst upp på listan

Och tänk bara på en sån sak som att 97 procent av internetanvändare i Sverige använder e-post. Men det betyder absolut inte att du ska fortsätta att arbeta med nyhetsbrev på samma sätt som du gjorde år 2000. Om du gör det är det dags att damma av ditt nyhetsbrev och ge det den kärlek det förtjänar.


Här är fem tips till dig som vill få ut full effekt av ditt nyhetsbrev:

1. Satsa på look & feel

Nej, nyhetsbrev behöver inte se tråkiga ut! Det är en myt. Inte om du pysslar med B2B heller. Och att fräscha upp sitt nyhetsbrev behöver inte vara dyrt. Att ge nyhetsbrevet en ny look kan handla om så enkla saker som att införa nya moduler och testa lite färg. Kanske lägga till ett citat i varje brev, eller en fråga & svar med en av era experter.

Eller varför inte en GIF som rör på sig? Det finns många möjligheter! Om ert nyhetsbrev sett likadant ut de senaste åren är det dags att ge det ett litet ansiktslyft. Fundera på vilka nya delar ni skulle vilja ha med i ert nyhetsbrev och ta sedan fram nya moduler som följer era visuella guidelines.

Skanskas nyhetsbrev ”Flervärden” sprider bla nyheter om framtidens arbetsplatser.  Nyhetsbrevet innehåller en mix av citat, frågor och GIF:ar.

 

2. Tweaka kommunikationen så att den känns relevant och personlig

Det finns olika nivåer av personalisering. Jag har skickat ut nyhetsbrev där jag genom att endast lägga till förnamn i ämnesraden ökat öppningsgraden med fem procent. Det kan ge stor effekt med en lista på till exempel 50 000 personer.

Men personalisering kan vara mycket mer än ett förnamn i en ämnesrad. Att sätta upp en kundresa där läsaren får olika nyhetsbrev med olika innehåll beroende på vilken tjänst de köpt kan vara ett enkelt sätt att bli mer relevant och få fler läsare. Att jobba med att göra olika delar av nyhetsbrevet synligt för vissa målgrupper kan vara ett annat sätt. Att inte utnyttja möjligheterna som finns med personalisering eller åtminstone testa den är en missad chans att öka värdet för läsaren. Eller varför inte ta steget längre som företaget Dormy och skicka ut ett nyhetsbrev med en personlig video?

Armand Duplantis skickar en personlig hälsning i nyhetsbrev från golfföretaget Dormy. Källa: Dormy 

 

3. Den perfekta ämnesraden

Jag får ofta frågan om det finns en ultimat ämnesrad? Svaret är tyvärr nej. Men några tips som jag tagit med mig på vägen: tänk som en kvällstidningsjournalist! Avslöja inte allt i ämnesraden, du ska få läsaren att vilja läsa mer. Det finns en anledning till att kvällstidningarna år efter år fortsätter med rubriker i stil med “Tre skäl: därför ska du inte gå tidigt i pension”. För att det funkar och skapar nyfikenhet. Är dina läsare intresserade av ämnet klickar de sig vidare. 

Ett annat tips är att låta första puffen och ämnesraden vara relativt lika. Om läsaren inte känner igen sig när de öppnat mejlet finns det en risk att intresset svalnar fort och du får färre klick vidare. Ett tredje tips är att A/B-testa. Att A/B-testa ämnesrader över tid är enkelt men glöms ofta bort. Testa dig fram och dra lärdomar för att se vad din målgrupp gillar. 

Låt kvällstidningarna inspirera när du skriver ämnesrader i nyhetsbrev. Men ge inte bort hela storyn med en gång! Källa: Aftonbladet.se

4. Sluta aldrig att testa

Att A/B-testa är enkelt. Du kan till exempel testa ämnesrader som vi pratade om ovan, eller tidpunkter, veckodagar eller innehåll. Men testa en sak i taget. Om du testar flera saker samtidigt blir det svårt att avgöra vad det var som verkligen gjorde att det ena alternativet funkade bättre. Om du aldrig gjort A/B-tester innan, lägg upp en enkel plan och bestäm en sak som du testar för varje nyhetsbrev. Optimera sedan kontinuerligt nyhetsbreven efter de slutsatser du drar.

 

5. Bjud på något unikt

Finns det spännande statistik som bara ni har tillgång till? Har ni en expert som arbetar på ert företag som ingen annan har? Är er VD en sann influencer som älskar att skriva? Bjud på något unikt direkt i nyhetsbrevet utan att läsaren behöver klicka sig vidare till er webbplats. Kanske är det en lista med tre smarta tips eller varför inte skapa en unik GIF som sticker ut?

I dag är många företag vana vid att skapa helt unikt content för sociala kanaler men glömmer bort att det går att göra mycket kul även i traditionell e-postmarknadsföring. Att bjuda på något unikt direkt i brevet stärker dessutom din relation med läsaren och gör troligen att hen läser även de kommande breven.

 

Vill du veta mer?

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/08/Spoon_Stockholm_Stina.jpg

Stina Gyldberg

Editor & Project Manager

stina.gyldberg@spoon.se +46 76 525 19 61

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook

Mer läsning om kommunikation & marknadsföring