Home page link.
Svenska Engelska

Blogg

storytelling inom marknadsföring, och reklam

Dags att krossa 6 vanliga myter om storytelling

Har du också fått höra från marknadsföringsexperter att ni måste jobba med content och storytelling? Och så är det något som skaver…hur ska stories hjälpa oss öka vår försäljning och nå ut till nya kunder? De är ju ärligt talat mest intresserade av priset. Dags att krossa några vanliga myter om storytelling!

Publicerad

30 mars 2023

Företag som är vana att kommunicera nyheter, priser och förklara sina produkter kan ha svårt att relatera till storytelling. Men det är inte så himla märkvärdigt som det låter. Det handlar bara om att tänka lite större och inte enbart låsa fast sig vid slagkraftiga budskap som lirar med den senaste kampanjen.

Det ena behöver inte utesluta det andra och man behöver inte göra om hela sin innehållsstrategi, det räcker att addera bra storytelling – som är tidlös, och som kan jobba medan du sover! Här krossar jag gladeligen några vanligt förekommande myter om storytelling och content marketing:

 

Vi gör så krångliga saker, så storytelling funkar inte för oss

Många företag tror inte att storytelling lämpar sig för deras avancerade, tekniska, krångliga, eller rent av tråkiga saker, så det är inte ens värt att förklara vad man pysslar med. En bra content marketing expert vet att det inte alltid är själva innovationen, eller företagets unika stjärnprodukter som är kärnan i en god story. Så även om ni sysslar med en svår produkt eller tjänst, så kan en erfaren redaktör nosa fram stories som kan fånga er målgrupp och väcka intresset för det ni gör.

Det är dyrt med storytelling

Nja, det behöver det ju inte alls vara. Storytelling i sig, att dela med sig av en bra story, bygger i första hand på att ta sig tid och vaska fram själva storyn. Det kan i vissa fall ta tid, men det behöver inte alls kosta skjortan. Sen är ju frågan – hur tar vi ut den här storyn? Är det ett reportage i ett magasin? Eller en film? Var och hur ska den publiceras och spridas? Och det är ju ofta en tillkommande kostnad, men inget som spränger er budget.

Vi har redan en Om Oss-flik på sajten där vi berättar om vår story

Bra jobbat! Det är många som glömmer bort att berätta om grundarna, och hur allt startade. Men storytelling är så mycket mer än ”hur det började-storyn”. Tex storyn om hur era produkter eller tjänster förenklar livet för era kunder, eller storyn om era passionerade medarbetare, eller hur ni ständigt utvecklar era produkter med hjälp av användarna… Det finns många stories att berätta som kan stärka ert varumärke och relationen med era kunder.

Storytelling är inte sant

Den här myten är extra viktig att krossa, samtidigt förstår jag att den kan uppstå. Storytelling för ju tankarna till sagoberättande, men inom content marketing, alltså innehållsmarknadsföring, är det något av en förutsättning att all storytelling ska vara sann. Varför? Därför att den blir så mycket bättre, vassare och mer träffsäker. På Spoon arbetar vi alltid med äkta stories, och vi vet att era kunder uppskattar det framför påhittade. Om lögner uppdagas kan det bli jobbigt.

Våra kunder bryr sig inte om stories – de vill ha bra priser

I en del prispressade marknader kommer priset alltid att vara avgörande för många kunder. Men vad händer om ni adderar ett lager? Att ni pratar om användningen av era produkter och tjänster, berättar om ett intressant kundcase eller bjuder på stories där era grejer spelar en viktig roll? Ingen kund kommer att rynka på näsan för att ni vill fördjupa relationen – så länge storytellingen levereras på en bra punkt under köpresan. Eller efter köpresan – relationen upphör ju inte bara för att köpet är klart.

Vi har inga bra kanaler att nå ut med våra stories

Ok, ni har ingen bra sajt eller stora sociala mediekanaler och vill absolut inte lägga tid på TikTok. Men stories behöver inte enbart bo i de egna kanalerna. De kan bo i tillfälliga köpta kanaler, tex i en nativekampanj eller hos någon ni samarbetar med. Bäst är ju de förtjänade kanalerna, där andra på eget bevåg skriver stories om er, och som hjälper er att nå ut bredare. De berättelserna har ofta högre trovärdighet och större chans att fästa. (Vi kan självklart hjälpa er med en taktik för det!)

Vill du veta mer?

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Hanna-Sjostrom-BW-600x664-1.png

Hannah Sjöström

Client Director

hannah.sjostrom@spoon.se +46 73 033 68 09

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook

Mer om kommunikation och marknadsföring